Artikel: Skor / Orienteringsskor 2009 / Problemen med dubbarna pÄ IceBug

Problemen med dubbarna pÄ IceBug

 

Erik Öhlund intervjuad angående problemen med IceBug's orienteringsskor.

 

IceBug Spirit OLX där dubbar har lossnat

De flesta känner säkert till de stora produktionsproblemen IceBug har haft med lossnande dubbar. Till en början gick det rykten om att det var slarvande fabriksarbetare som orsakat problemen, men att de efter upptäckten åtgärdats. Men nu, ett halvår efter lanseringen gapar de flesta butikshyllor tomma.

 

I våras kom skon som nästan varenda orienterare snackade om; IceBug’s nya orienteringssko utvecklad av landslagslöparna Erik Öhlund (Ulricehamns OK) och Peter Öberg (OK Hällen). Nu skulle äntligen orienterarna få uppleva riktig löpkänsla och slippa skoskav och ömmande. Det dröjde inte länge efter lanseringen innan man kunde se var och varannan löpare i skogen med ett par sprillans IceBug Spirit på fötterna. I början var bemötandet inget annat än positivt, nu behövde man inte längre bäva för att snöra på sig ol-skorna. Men så efter ca 1,5 månad började reklamationerna strömma in. Dubbarna på stora partier av skor släppte hejdlöst. Så nu ett halvår efter lansering har vi pratat med Erik Öhlund, som efter lanseringen arbetat med kvalitetssäkringen av IceBug’s skor, för att reda ut vad som egentligen hänt.

 

Vad tänkte ni när reklamationerna började komma in?

– Då började vi oroa oss för vad som skulle hända, berättar Erik Öhlund. Vi bestämde oss för att avvakta något fram till sommaren för att se hur det skulle utvecklas. Men vi erkände redan då att det var fel på skorna och vi lade oss på rygg med reklamationer och godtog i princip alla som kom in.

 

Vad var det som gjorde att dubbarna släppte?

– Vi kom fram till att det var två problem med skorna; dels att gummit runt dubbarna på vissa skor var för tunt och då lätt sprack, samt att limningen mellan dubb och gummi inte höll lika bra som på prototypskorna. I ett produktionsled i fabriken var det dessutom några skor som inte ens fick sina dubbar riktigt limmade.

 

Vilka åtgärder tog ni tillslut till?

– På grund av att vi godkänt så många reklamationer, och att kunder reklamerat skor fler än en gång så bestämde vi tillslut för att stoppa produktionen och sälja slut på de skor vi hade. För några veckor sedan bestämde vi att sälja de kvarvarande skorna för halva priset, 700 kr, men då som defekter. Man kan alltså inte reklamera dem på grund av att dubbarna lossnat, men man får ju ett par jättebra skor för det priset, jämför bara med vår dubblösa variant av Spirit OLX som endast kostar 1300 kr.

 

Men om man tidigare köpt ett par Spirit till fullpris; vad krävs för att få dem reklamerade?

– I regel ska en yta av dubbarna lossnat så att skon mist en del av sin funktion. Eftersom det är en tävlingssko som är byggd för en tävlingssäsong ska man heller inte ha sprungit i dem mer än i 50h.

 

Hur jobbar ni nu vidare inför nästa säsong?

– Vi har en ny modell till nästa vår där vi jobbat med att bevara löpkänslan och passformen i Spirit. Men den största delen av arbetet ligger nu i att hitta en ny dubb att använda i skorna. Att hitta en lösning på dubbproblemet är det enda jag jobbar med på dagarna.

 

Vad gör ni för förändringar till den nya skon så att den inte kommer drabbas samma problem?

– Det vi jobbar med är främst bindningen mellan dubb och gummi samt en helt ny dubb som kommer att ha större fästyta i gummit. Det svåra är att bevara löpkänslan och att dubbarna inte känns igenom.

 

Kommer ni att lyckas?

– Med den överväldigande positiva responsen från i år så är jag säker på att vi kommer lyckas.

 

Alexander Moberg

2009-10-01




© Testzone 2010