Test: Klockor / Pulsklockor / Polar RS200 +sd

Polar RS200 +sd

När jag köpte min löparklocka ville jag ha en med två funktioner; pulsmätning och en intervallfunktion, och priset skulle helst inte ligga över 1500 kr. Efter att jag letat runt vart det till slut Polars RS200sd. Jag såg även att det fanns att köpa till en distans och fartmätare, en sk. "fotpod", jag tyckte att det lät spännande och lade till 800kr.
Kort info innan testet
”RS” står för ”Running Sports” och ”sd” för ”Speed and Distance”. Sd modellen är samma klocka som RS200 bara att sd-modellen kommer med en fotpod som kan mäta hastighet och sträcka.
Text nedan, markerat i rött, berör endast sd-modellen.

Pulsmätning
Klockan visar pulsen antingen i max % eller som slag per minut och mäter den genom ett vattentätt pulsband som man sätter runt bröstet. Pulsbandet sitter ganska bra men man måste pröva det innan man ska använda det på riktigt, om de känns att de sitter bra innan man använder det kan det hända att det åker ner i alla fall och om de sitter för hårt kan de bli svårare att andas när man springer. Så ett bra tipps är att hitta det läge som passar bäst under uppvärmningen eller liknande.
Vad gäller själva pulsmätningen så funkar den för de mesta väldigt bra, men ibland kan den vara lite trög i början och för att det ska fungera så bra som möjligt ska man fukta pulsbandet innan. Noggrannheten i mätningarna tycks vara väldigt bra, då t.ex. vissa testlabb använder sig av samma teknik som finns i polars pulsklockor.

Användargränssnitt
Klockans menysystem är uppdelad på följande sätt:

• Grundläge (Med aktuell tid, datum och anpassningsbar logga eller nedräkning)
    • Meny (Träningslogg, Inställningar, Test, Överföring av data)
    • Träningsläge (Visar pulsen utan tid)
      • Snabbmeny med tränings inställningar
      • Tränings ”recorder”
    • Snabbmeny (Alarm, knapplås mm.)
Första gången man bläddrar igenom menyerna i klockan så kan de faktiskt vara ganska förvirrade men man vänjer sig väldigt snabbt.
Själva displayen är stor och man ser tydligt vad som står på den, om man vill kan man till och med zooma i fönstret.

Komfort och design
Den sitter skönt på handleden och inställningsmöjligheterna för remmen är bra (testad på flera armar). Man kan inte heller undkomma med att säga att den inte är snygg och för dem som inte föredrar den svarta färgen så finns den även i rött, jag kommer att lägga upp bilder på den röda senare. Den är även mycket mer ”slimmad” än Polar S625X som ibland kan kännas klumpig.
Fotpoden kan se klumpig ut men väl fastsnörad på skon känner man inte av den alls, den passar bra tillsammans med klockan utseendemässigt. Själva fästningen sker genom att man snörar på den på ena skon och där sitter den väldigt bra, men jag skulle inte rekommendera att springa med den på natten för det kan vara så att man inte riktigt lyckats sätta på den riktigt och då kan den åka av, det har hänt mig två gånger.
Alla delar är och känns robusta och håller bra även efter lite slit och slag.

Funktioner
Eftersom jag var ute efter en intervallfunktion så skriver jag en liten kort resumé om denna:
För att ställa in en intervall, exempelvis 70/20 så får man gå igenom ett antal steg för att göra det. man ska gå in i inställningar och ställa in eller skapa en träningsprofil med 0 ”Zoner” (Zoner ger en möjligheten att välja att springa i avancerade pulsintervaller eller fartintervaller), 2 timers och sen ställa in tiden för dessa, sen väljer man att använda den profilen.
Hearttouch – En extra ”knapp” aktiveras då klockan kommer i närheten av pulsbandet och ett stort plus är att den funktionen är reglerbar, så man kan välja om bakgrundsbelysningen ska tändas, om ett nytt varv ska tas osv.
Det finns en hel radda med andra funktioner som kommer med klockan, jag hade inte tänkt att gå närmare in på dessa men de finns att läsa på Polars hemsida: http://www.polar.fi/polar/channels/eng/ ... tures.html

Fart och distansmätning
Först var jag lite skeptisk till tekniken och trodde endast att de kunde fungera som en fingervisning, men det visade sig faktiskt att mätvärdena stämde mycket bra efter kalibrering. Det finns en inbyggd kalibreringsfunktion i klockan men vad jag har märkt fungerar mycket bättre är om man kalibrerar den själv på detta sätt:
Ta sats och kom upp i fart innan du startar, spring en sträcka som du vet hur lång den är och sedan stoppa utan att sakta ned, dividera den sträckan med den sträckan som klockan visar, multiplicera med 1000 och för in det i klockans inställningar, klart!
Om ni fortfarande är skeptiska och vill läsa mer om själva tekniken i fotpoden kan ni göra det här.

Överföringsmöjligheter
När all annan teknik går framåt så går Polar några bakåt genom deras ”kommunikationsport” SonicLink. Det innebär att man sänder ut hörbart ljud i form av Geigermätarliknande knäppningar från klockan, det enda positiva med detta i jämfört med IR, som de flesta andra klockor har, är att nästan alla har en mikrofon till sin dator. Överföringshastigheten är låg. Tiden för att föra över en träningsfil är ungefär 15 sekunder. Nästa stopp är när man ska ladda in värdena till sin dator, då är man tvungen att ladda upp dem på polars onlinetjänst: http://www.polarpersonaltrainer.com , inget jag direkt är ute efter då jag använder mig av en Excelbaserad träningsdagbok. Även fast det finns stöd för att ladda upp mellantider och data för dessa så görs inte det. Men det finns 3e parts mjukvara som möjliggör att även få med mellantider, vi kommer att skriva ett test om det inom kort.
Polar RS200 +sd

Egenskaper

Fart och Distansmätning Ja (+sd), fotpod
GPS-plotter -
Tid-,Puls-,Fart- intervaller Ja,Ja,(Ja)
Intervallräknare Nej
Minnesstorlek 16 pass + Total
Mellantider 99st
Lagringsintervall Endast mellantider
Pulskurva Nej
Överföringsmöjligheter Ja
Överföringsinterface Ljudsignaler
Extrafunktioner -
Programmvara Webbaserad
Medföljande tillbehör Pulsband-tyg
Separata tillbehör Fotpod
Vattentålighet Ja, 50m

Betyg

7/10

Tillverkare

Polar

Ca pris

1 450,-

Plus

Komfort, Många smarta och avancerade funktioner. Går att para ihop med en fotpod.

Minus

Dyr fotpod, Saknar möjlighet till "riktig" datakommunikation, Vissa basfunktioner aningen svåråtkommliga

Visningar

13 613 st

Publicerat

2007/01/13

© Testzone 2010